قائم مقام سازمان جنگل ها
9 آبان 1398
قائم مقام سازمان جنگل ها
9 آبان 1398

۱۰۰ هزار نیروی حفاظتی از امنیت محله ها صیانت می کنند

تهران- ایرنا- رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی، با اشاره به این که ٧٢۵ موسسه حفاظتی و مراقبتی با ۱۰۰ هزار نیرو در حال صیانت از امنیت محله های مسکونی، تجاری و اجتماعی کشور هستند، گفت: بنا داریم تا سال ١٤٠٠ یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه، این میزان نیرو و موسسه را دوبرابر کنیم.

سردار محمد شرفی روز دوشنبه در هشتمین گردهمایی موسسات حفاظتی و مراقبتی کشور، ضمن یادآوری این که شعار امسال هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، «پلیس هوشمند امین مردم» است، افزود: پنجمین روز از هفته نیروی انتظامی به پیشگیری اجتماعی، توسعه نظم و امنیت عمومی نام گذاری شده است که به همین بهانه در خدمت این جمعیت جوان و با انگیزه حاضر در سالن هستیم.

وی ادامه داد: همه این افراد در جهت تامین نظم و امنیت کشور جانفشانی می کنند. اگر در گذشته در نظام عدالت کیفری، دورساختن مجرم از جامعه با حبس و دستگیری و با روش های سلبی، رویه ای برای تامین امنیت محسوب می شد، امروز پیشگیری اجتماعی و استفاده از ظرفیت های مردمی و تکیه بر توانمندی های جوانان و استفاده از روش های ایجابی و اغنایی یکی از مترقب ترین روش های پیشگیری از جرم در جامعه است.

این مقام انتظامی با بیان این که میزان سطح امنیت به میزان حضور و احساس مسئولیت و مشارکت مردم وابسته است، تصریح کرد: امروز مرزهای ارتباطات شکسته شده و اقدامات جزیره ای کارایی خود را از دست داده است و نگرش ها جامعه مدار شده است. آنچه در جامعه امروز مطرح است، بازتولید نظم بر اساس هنجارهای ارزشی و دینی و برخاسته از میزان تقید و تعهد شهروندان در امور حاکمیتی است.

سردار شرفی با یادآوری این موضوع که برخورد با ظالم، دفاع از مظلوم است، تاکید کرد: این امر، در اندیشه ناب معمار کبیر انقلاب، تحت عنوان ارتش ۲۰ میلیونی و تشکیل بسیج پایه گذاری شد و در اندیشه مقام معظم رهبری تحت عنوان جبهه مقاومت جلوه کرد و امروز مفتخریم که عمق استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران فرسنگ ها جلوتر از مرزهای قانونی قرار گرفته است و ما از ارزش های امت و ملت اسلام در دنیا مراقبت و حفاظت می کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف کرده است که بخشی از وظایف خود را به نوعی برون سپاری کرده و از ظرفیت های مردمی بهره ببرد چرا که با تکیه بر مردم پیروزی حاصل می شود.

سردار شرفی توضیح داد: بر پایه همین قانون، نیروی انتظامی در سال ۸۳، طرحی را تحت عنوان برون سپاری و واگذاری بخشی از وظایف خود را به مجلس ارایه کرد و در برنامه چهارم توسعه کلیات آن به تصویب رسید.

وی افزود: آیین نامه اجرایی آن تحت عنوان آیین نامه اجرایی ماده ۱۲۲، توسط ستادکل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی تهیه و تقدیم و به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسید. از سال ۸۸ وقتی این آیین نامه ابلاغ شد، با همکاری نیروی انتظامی و پیشکسوتان این نیرو، موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی تاسیس شد که امروز تعداد آن ها به ٧٢٥ موسسه رسیده که ۱۰۰ هزار همیار و نگهبان محله در سطح کشور در آن فعالیت دارند.

این مقام انتظامی، حوزه فعالیت این موسسات در جهت پیشگیری از جرم در محله های مسکونی، تجاری اداری و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: با قاطعیت می گوییم هر جا نگهبان محله وجود داشت و مسئولیت و امانتی به او سپرده می شود با انگیزه بالا و صددرصد محافظت می کند. بنابراین خرسندیم که نه تنها موسسات حفاظتی و مراقبتی دارای ساختار است بلکه به عنوان یک تفعل توسعه امنیت مردم در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در برنامه ششم توسعه، این تعداد نیرو را به ۳۰۰ هزار نفر و موسسات را تا دوبرابر افزایش دهیم مشروط بر این که قوای سه گانه، بعضی از موانع توسعه را از سر راه بردارند. چرا که وقتی به خاطر امنیت تلاش می کنیم بحث هایی مانند مالیات و ارزش افزوده و غیره که مانع انجام و توسعه امور است، باید سلب و رفع شود تا با شتاب بیشتر به این موضوع بپردازیم.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *